Konsekvensutredninger av klimagassutslipp, energiløsninger, sirkularitet og grunnforurensning ifm. detaljregulering i Lillehammer sentrum
Illustrasjon: DRMA AS
Illustrasjon: DRMA AS
Planarbeidet falt inn under forskrift om konsekvensutredning § 6 b. Formålet med forskriften er å sikre at hensynet til miljø og samfunn blir tatt i betraktning under forberedelsen av planer og tiltak, og når det tas stilling til om og på hvilke vilkår planer eller tiltak kan gjennomføres.
Mer informasjon om detaljreguleringen for Skysstasjonen finnes på Lillehammer kommunes nettside.
Bane NOR Eiendom har engasjert NIRAS, via arkitektfirmaet DRMA, for å gjennomføre viktige konsekvensutredninger innenfor områdene energibehov og -løsninger, klimagassutslipp, samt utredninger av sirkularitet, materialbruk og massebalanse. Formålet med disse utredningene er å synliggjøre konsekvensene av det nye reguleringsforslaget sammenlignet med gjeldende regulering, og bidra til en helhetlig og bærekraftig utvikling. I tillegg er det gjennomført innledende studier for temaet grunnforurensning.
Konsekvensvurderingen av energibehov sammenligner estimert effektbehov fra planlagt utbygging med dagens behov. Utredningen undersøker også potensialet for energieffektivisering og lokal energiproduksjon.
For utredningen av sirkularitet, materialbruk og massebalanse var hensikten å redegjøre for håndtering av gravemasser og rivningsavfall ved omgjøring av planområdet, da det i forbindelse med utviklingen av områdene er det behov for å sanere og grave ut området. I tillegg redegjorde utredningen for materialbruk og avfallsproduksjon ved fremtidig utbygging og drift.
Figuren viser avfallshierarkiet. Det er ønskelig å behandle avfallet så høyt som mulig i hierarkiet, slik at man unngår at avfallet oppstår eller at man utnytter materialressursene i ny produksjon.
Konsekvensutredningen av klimagassutslipp belyser kilder til økt utslipp som følge av det nye planforslaget. Konsekvensutredningene for Energibehov- og løsninger, sirkularitet, materialvalg og massehåndtering og trafikk/mobilitet (utført av Rambøll) ble benyttet som underlag for beregningene av fremtidig klimagassutslipp. Konsekvensutredningen dekker både direkte og indirekte klimagassutslipp.
Hensikten med utredningen av grunnforurensning var å avdekke eventuell forurensning innenfor tiltaksområdet. Dette innebærer å identifisere mulige kilder til forurensning og eventuelle miljø- og helseskadelige stoffer knyttet til disse kildene.