Den vakre sykkelbroen Lille Langebro forbinder det historiske København

En ny sykkel- og gangbro over Københavns innerhavn forbinder historiske deler av hovedstaden. NIRAS har prosjektert den vakre broen, som har opptil 10 500 brukere daglig.
Broer skaper liv. Det vet man i København, som har etablert flere broer langs kanalene og over innerhavnen. Nå har københavnerne fått nok en vakker bro, som avlaster den trafikkerte Langebro og forbinder historiske bydeler.
Den nye sykkel- og gangbroen løper mellom Vester Voldgade og Langebrogade på Christianshavn. Broen er plassert rett nord for Langebro, som i gamle dager ble brukt til å flytte soldater mellom festningene.
Ambisjonen med den nye broen er å skape flere muligheter for byliv og rekreasjon for københavnerne samt nok en viktig forbindelse over havnen. Overordnet er broen et ledd i ambisjonen om å utvikle København som en grønn og bærekraftig by ved vannet i verdens beste sykkelby.
Svingbroen er en gave fra Realdania og designet av Wilkinson Eyre Architects. Man beregner at den nye sykkel- og gangbroen vil få 6 000–10 500 daglige brukere.
For NIRAS har oppgaven omfattet prosjektering av broen, som har to fag som kan åpnes. Broens frihøyde er 5,4 meter over en fri bredde ved lukket bro på 20 meter. Den frie gjennomseilingsbredden ved åpning er 35 meter, og broens helling for gående trafikk er 45 promille.
Den største utfordringen har vært å innpasse brokonstruksjonen til en bydel med mange historiske bygninger
Den største utfordringen var å innpasse brokonstruksjonen til en bydel med mange historiske bygninger. En annen teknisk utfordring for NIRAS’ ingeniører var å optimalisere den delen av broen som kan åpnes på en måte slik at fremtidige driftskostnader minimeres for eieren, som er Københavns Kommune.
NIRAS modulerte underbygningen av broen i 3D, som senere ble statisk ettervist i FEM-programmet LUSAS. NIRAS sto for myndighetskontakt, inkludert kontakt med havnemyndigheter, ledningseiere, Københavns Kommune m.m.
I tillegg til prosjekteringen av broen var NIRAS ansvarlig for å utarbeide det skriftlige anbudsmaterialet for den samlede oppgaven. NIRAS gjennomførte dessuten anbudsprosjektering og utarbeidet anbudsmaterialet.
Broen ble offisielt innviet den 14. august 2019 ved et festlig arrangement der alle byens borgere var invitert.
Kilde: Realdania og Københavns Kommune