Halvannen million reisende får kortere reisetid og flere togavganger når Bane NOR bygger ut jernbanen på strekningen mellom Drammen og Kobbervikdalen som en del av en større InterCity-satsingen.
Bane NOR er ansvarlig for infrastrukturen på norske jernbaner. Nå bygger de jernbanen på Østlandet, herunder Drammens-regionen, for rett under 13 mrd. NOK. NIRAS skal som konsulent for Veidekke og i samarbeid med Dr. Techn. Olav Olsen, NGI og ILF bidra til gjennomføringen av to store totalentrepriser i InterCity-satsningen.
InterCity-satsningen er et av Norges største jernbaneprosjekter. Avdelingsleder i NIRAS Theis Tarp Rasmussen ser sammen med prosjektsjef i NIRAS Kjell Nykmark frem til å være en del av dette hektiske, men spennende prosjektet, som involverer vanskelige grunnforhold:
”Vi er glade og stolte over at Veidekke, som er entreprenør på oppgaven, har valgt oss som rådgiver på dette store infrastrukturprosjektet. Gjennom hele tilbudsfasen har vi hjulpet Veidekke med å utvikle det optimale prosjektet. Samarbeidet vårt har vært utrolig tett og åpent, og det at de nå har valgt å fortsette samarbeidet med oss i anleggsfasen er en stor anerkjennelse av det arbeidet som er gjort,” forteller avdelingsleder Theis Tarp Rasmussen.
NIRAS på norsk veksteventyr
Direktør for NIRAS Norge AS, Janne Aas-Jakobsen, har vanskelig for å skjule sin begeistring over de nye oppgavene som er resultatet av en fokusert innsats for å etablere NIRAS som en markant spiller på markedet for infrastruktur i Norge:
”Med disse to totalentreprisene tar vi neste skritt i utviklingen av vårt skandinaviske firma. Det er et av de største prosjektene vi har vært med på i Norge, og det viser anda en gang verdien av sterke partnerskap og tette kunderelasjoner.”
NIRAS skal sammen med Dr. Techn. Olav Olsen blant andet stå for prosjekteringsledelse, den samlede 3D-modellen av prosjektene, fjelltunnel, betongkonstruksjoner, cut-and-cover-tunnel, drenering, ledningsomlegninger, omlegning av veier samt underbygningen for den nye jernbanen. Veidekke har dessuten engasjert NGI til å ta seg av grunnforhold og ILF til å prosjektere løsmasse-tunnelen.