Hellas, England, De forente arabiske emirater, Qatar og Danmark. Marios Dimitriadis har byttet hjemland fire ganger på jakt etter utfordrende prosjekter. Han arbeider med tung, underjordisk infrastruktur – jo mer avansert, jo bedre.
"Å bygge en t-bane handler ikke bare om tunnelering. Mitt område er tung infrastruktur med fokus på det underjordiske anleggsarbeidet."
Marios Dimitriadis er en erfaren tunnelekspert med et internasjonalt perspektiv. Han sitter i et lyst møterom på NIRAS’ hovedkontor i Allerød og forteller om karrieren.
"Jeg synes at de virkelig vanskelige, ingeniørtekniske utfordringene er enormt interessante. Når vi snakker om underjordisk anleggsarbeid til urban infrastruktur, er det alltid tekniske hindre som vi ingeniører må finne løsninger på. Tunnelering forutsetter en god forståelse av hvordan bygningene er i interaksjon med undergrunnen. En god dag på jobben er når jeg leverer løsninger på den typen komplekse utfordringer," sier Marios Dimitriadis.
For tiden har Marios mange gode dager på jobben. Han jobber nemlig på et storstilt tunnelprosjekt i København, og dessuten på en svært kompleks fotgjengertunnel som skal gå under en av de travleste gatene i Bangkok.
"Jeg er så glad her. Det går bra med tunnelavdelingen, som vokser, og vi jobber med noen temmelig krevende prosjekter. Jeg liker å være en del av denne utviklingen."
Marios Dimitriadis
Forfølger de tekniske utfordringene
Marios Dimitriadis vokste opp i Thessaloniki i Hellas. Etter å ha fullført utdannelsen som sivilingeniør og verneplikten sin i 2003, begynte han å jobbe for en lokal bedrift. I 2005 dukket det imidlertid opp en karrieremulighet hos Atkins, og derfor flyttet han og kona til London. Familien bodde seks år i London, der Mario ble forfremmet til senior tunnelingeniør samtidig som han tok enda en sivilingeniørgrad ved Imperial College London.
I 2011 flyttet familien for andre gang på grunn av en 18 måneders kontrakt i Dubai, og allerede i 2012 var det tid for et ’hjemland nummer fire’ i form av Doha i Qatar. Her jobbet Marios i nesten syv år med å bygge den nye metroen i Doha, som stod ferdig i 2019.
Deretter oppsto det en karrieremulighet i NIRAS’ tunnelavdeling:
"Jeg besøkte NIRAS’ hovedkontor i Danmark og likte ledelsens tilnærming og visjon for selskapets tunnelavdeling. Dessuten oppdaget jeg med det samme at det er et virkelig hyggelig arbeidsmiljø i NIRAS med en god kultur og flinke kolleger. Så det var ikke noen vanskelig beslutning for meg. Førsteinntrykket mitt har ikke forandret seg siden den gang," sier Marios Dimitriadis.
Flytter for fjerde gang
Marios takket ja til jobben i NIRAS og byttet nok en gang hjemland fra Qatar til Danmark med kona og nå to barn.
"Når det gjelder å flytte på tvers av landegrensene, har jeg blitt rene eksperten. Det er selvfølgelig ikke lett – og særlig ikke når man har barn. Men i Danmark kan vi se oss selv bli boende på lang sikt. Det er et land som skaper virkelig gode muligheter for familier med barn."
"Jeg er så glad her. Det går bra med tunnelavdelingen, som vokser, og vi jobber med noen temmelig krevende prosjekter. Jeg liker å være en del av denne utviklingen."