Fagansvarlige med fokus på verdiskaping og høy kvalitet i prosjektene

t.v. Alexander og t.h. Hjalmar, Søsterbekk kryssingsspor på Ofotbanen

Med flere års erfaring har Alexander Wiik Helgesen og Hjalmar Emil Moter Hauge fått verdifull kunnskap om prosjektering av henholdsvis spor og konstruksjon på våre jernbaneprosjekter. I høst ble de utnevnt til fagansvarlig for sine respektive fag, som de trives godt med. Med mer ansvar og eierskap i prosjektene følger en større innsikt i hvordan NIRAS sikrer høy kvalitet i leveranser.

Kompetanseutvikling gjennom prosjektene

Hjalmar og Alexander forteller at årene i NIRAS har gitt dem sjansen til å vokse i sin rolle. Alexander jobber på NIRAS sitt kontor i Trondheim og har ansvar for en gruppe sporplanleggere som jobber med prosjektering av jernbane og stasjoner. Alexander har på noen få år blitt en svært dyktigsporplanlegger, og hans solide erfaring i tverrfaglige prosjekt gir ham et godt helhetsperspektiv.

«Jeg liker å jobbe strukturert, ha god kontroll og lage standarder, så jeg trives godt i min nye rolle som fagansvarlig. Her kan jeg sikre kompetanseheving for mine kollegaer, og utvikle retningslinjer, standarder og metoder for videre arbeid i prosjekt,» forteller Alexander.

Hjalmar begynte hos NIRAS i Oslo som nyutdannet for fire år siden  og ble i høst fagansvarlig for konstruksjon innen infrastruktur.

«Jeg har akkurat blitt fagansvarlig på konstruksjon og jobber på en rekke forskjellige prosjekter hvor jeg får diskutere løsninger og utfordringer med mine kollegaer. I de fire årene mine her har jeg opplevd en rask utvikling og fått gradvis mer ansvar, blant annet ved å sikre kvalitet og effektive løsninger.»

Alexander deler samme entusiasme for utvikling:

«Utviklingen har skjedd sporadisk, og det har til tider vært utfordrende og vanskelig, men det har også gitt meg muligheten til å vokse i rollen.»

Stort fokus på kundetilfredshet

Alexander og Hjalmar har jobbet på mange av de samme prosjektene de siste tre årene, noe som har gitt dem en solid tverrfaglig forståelse og et godt samarbeid.

De trekker frem Søsterbekk kryssingsspor på Ofotbanen og Dale kryssingsspor som to høydepunkter i sin karriere så langt.

«Søsterbekk er et spennende og samfunnsnyttig prosjekt. Her har vi utarbeidet gode løsninger som har stor betydning for banestrekningens utvikling, og det er naturligvis gøy. Jeg har også arbeidet mye på det danske prosjektet Ny Bane Vestfyn (NBV), som har vært lærerikt,» forteller Hjalmar og supplerer:

 «Det er gøy å bidra til utviklingen av infrastrukturen i Norge og å skape noe fysisk som man kan se og føle på, og som mennesker får nytte av å bruke i fremtiden.»

Dale kryssingsspor var Alexanders første prosjekt hvor han prosjekterte spor selv, og Søsterbekk kryssingsspor er et godt eksempel på hans innovative tilnærming til problemløsning. I istedenfor å bygge et nytt sidespor langs hovedsporet, tenkte han annerledes og konstruerte en løsning med et helt nytt hovedspor med gjenbruk av dagens spor som sidespor. Dette passet bra med dagens geometri og man unngikk å bygge nye dyre bruer eller bygge om tuneller. På denne måten ble løsningen rimeligere.  

 «Jeg får gode tilbakemeldinger på jobben jeg gjør. Søsterbekk kryssingsspor har tatt mye av min tid i det siste, og Dale kryssingsspor var det første prosjektet jeg prosjekterte spor selv. Det er store prosjekter, og det vi jobber med har betydelig innvirkning på infrastrukturen i samfunnet.»

Både Hjalmar og Alexander og deres gruppe leverer stor verdi til kundene ved å sikre leveranser av høy kvalitet. Smidighet og effektivitet er også en viktig faktor for kundetilfredshet.

«Det er gøy å bidra til utviklingen av infrastrukturen i Norge og å skape noe fysisk som man kan se og føle på, og som mennesker får nytte av å bruke i fremtiden.»

Hjalmar Emil Moter Hauge

«Jeg fikk tidlig muligheten til å prøve meg medansvar og ta eierskap i prosjekter. Dette har passet meg bra da jeg trives med ansvar og gitt meg masse læring. I tillegg til kompetanse for detaljprosjektering har jeg også jobbet  tverrfaglig slik at jeg har fått forståelse for prosjektene som helhet.»

Alexander Wiik Helgesen

Trivelige ledere og kolleger er viktig for utvikling

Alexander trives i rollen som fagansvarlig og finner det særlig spennende å få dele sin kunnskap og bidra til utvikling av faget i NIRAS. Tilbakemeldingene han får fra både kunder og ledere er en ekstra motivasjonsfaktor.

«Jeg startet som nyutdannet og kunne lite om spor,  men fra første dag har jeg jobbet tett med prosjektledere og kunnskapsrike sporplanleggere i Danmark, og hatt en bratt læringskurve. Jeg fikk tidlig muligheten til å prøve meg medansvar og ta eierskap i prosjekter. Dette har passet meg bra da jeg trives med ansvar og gitt meg masse læring. I tillegg til kompetanse for detaljprosjektering har jeg også jobbet  tverrfaglig slik at jeg har fått forståelse for prosjektene som helhet,» forteller Alexander.

Begge setter pris på tilliten og fleksibiliteten de får fra deres ledere, og at de har frihet til å utvikle seg som de ønsker. Arbeidsmetodene og den inkluderende kulturen i NIRAS er viktige faktorer i deres trivsel i jobben.

«Jeg liker tilliten og fleksibiliteten jeg får fra mine ledere, men også arbeidsmetodene og friheten til å utvikle meg i den retningen jeg selv ønsker. Samtidig er det veldig trivelig å ha gode kollegaer som også er venner privat,» forteller Hjalmar.

Vil du vite mer?

Hjalmar Emil Moter Hauge

Hjalmar Emil Moter Hauge

Project Engineer

Oslo, Norway

+4795493788

Alexander Wiik Helgesen

Alexander Wiik Helgesen

Project Manager

Trondheim, Norway

+4799126149

Se også: